Hln bracht een artikel uit die de valkuilen beschreef tijdens het kopen. één ervan sprong in het oog en vereist toch wat extra aandacht omdat dit heel relevant is bij het regelen van een begrafenis.

 

"Emotioneel doetje
Tot slot is er nog de vaststelling dat we minder doordacht beslissingen maken wanneer we emotioneel zijn. Door snugger in te spelen op onze gevoelens kunnen verkopers onze denkruimte zodanig inperken dat we niet meer goed in staat zijn om de waarde van iets op een rationele manier in te schatten. Ook omgaan met cijfers blijkt dan minder vlot te gaan."

 

Dit is een moeilijk, doch gevaarlijk thema wanneer het gaat om een begrafenis. Het is eerst en vooral de taak van de ondernemer om het afscheid van een geliefde op een vlotte en, in de mate van het mogelijke, een aangenaam manier te laten verlopen. Een begrafenisondernemer wordt daarin al snel een vertrouwenspersoon. Een eerlijke ondernemer zal een begrafenis volledig afstemmen op uw wensen, maar jammer genoeg zijn er ook enkelingen die u op dat moment te dure artikelen, of zelfs artikelen die u niet nodig heeft, zullen proberen te verkopen. Een advies daarin is: Kies niet op de eerste dag een kist/urne, laat de emoties eerst enkele dagen bezinken. 

Een opmerking hierbij is de volgende: Een persoon moet gedurende zijn leven niet vaak een beroep doen op een vorm van dienstverlening. Het is daarom ook moeilijk om daarin dan enige ervaring op te doen. Wij, als onderneming, merken dat vaak aan de vragen die ons gesteld worden. Vragen zoals, hoeveel Bidprentjes hebben we nodig, hoeveel wordt gemiddeld uitgegeven aan een kist en/of urne, ...? Op zo'n moment kan een malafide ondernemer hiervan misbruik maken. Ga hierbij af op uw gevoel.

Het taboe rond het vragen van prijzen en vergelijken van prijzen wordt stilaan doorbroken. Daarom raden wij aan om ook steeds een offerte aan te vragen zodat u niet voor een onaangename verrassing komt te staan na de uitvaart. 

 

Indien u het volledige artikel wenst te lezen, kan dit op http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/article/detail/2303618/2015/04/29/De-verkooptrucs-waar-we-massaal-blijven-intrappen.dhtml